۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید: ۱۱۵۲۹۷
تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2022 قطر با شکست سنگین مقابل انگلیس و آمریکا و برد لحظه آخری مقابل ولز با قرار گرفتن در رتبه سوم گروهش، از صعود به دور بعد بازماند اما دریافت حواله‌های خودرو و پاداش‌های چند هزار دلاری بابت برد مقابل ولز، به‌نوعی تفاوت میزان پاداش در سایر ورزش‌ها را بدجور به رخ کشید.
کد خبر: ۲۰۷۱

بباز و جایزه صد میلیاردی بگیر| پاداش قهرمان المپیک کشتی با ذخیره تیم ملی فوتبال زمین تا آسمان فرق دارد!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دریافت حواله‌های میلیاردی خودرو توسط فوتبالیست‌ها با واکنش تند جامعه ورزش همراه شد.

«خودرویی به ارزش یکصد میلیارد تومان وارد کردم». همین یک جمله کوتاه از حسین کنعانی‌زادگان، مدافع تیم ملی ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی کافی بود تا جنجال تازه‌ای علیه فوتبالیست‌هایی به راه بیفتد که در جام‌جهانی اخیر، چیزی جز شکست برای مردم نداشتند. تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی 2022 قطر با شکست سنگین مقابل انگلیس و آمریکا و برد لحظه آخری مقابل ولز با قرار گرفتن در رتبه سوم گروهش، از صعود به دور بعد بازماند اما دریافت حواله‌های خودرو و پاداش‌های چند هزار دلاری بابت برد مقابل ولز، به‌نوعی تفاوت میزان پاداش در سایر ورزش‌ها را بدجور به رخ کشید. کشتی‌گیران نسبت به پاداش نجومی فوتبالیست‌ها واکنش نشان دادند و معتقد بودند مدال‌های جهانی برای ماست اما پاداشش برای فوتبالیست‌ها. همین تنش بین ورزشکاران باعث شد تا فضای‌مجازی بار دیگر ملتهب شود؛ این‌بار اما بین ورزشکارانی که نسبت به تبعیض پاداش‌ها با یکدیگر درگیر شده‌اند.

بباز و جایزه صد میلیاردی بگیر| پاداش قهرمان المپیک کشتی با ذخیره تیم ملی فوتبال زمین تا آسمان فرق دارد!

درگیری کشتی‌گیران با فوتبالی‌ها
بعد از مصاحبه عجیب حسین کنعانی‌زادگان، امیرمحمد یزدانی با انتشار یک استوری نسبت به صحبت‌های کنعانی‌زادگان اعتراض کرد و گفت، مدال‌های قهرمانی را ما کشتی‌گیران می‌آوریم اما دریغ از چنین جوایزی. بعد از این مصاحبه، سایر کشتی‌گیران نیز نسبت به خودروی یکصد میلیاردی بازیکنان فوتبال معترض شدند. جواد کاظمیان، پیشکسوت فوتبال اما با انتشار یک استوری نه‌تنها پاسخ امیرمحمد یزدانی را داد، بلکه به سایر پیشکسوتان رشته‌های دیگر که بعد از دوره قهرمانی به سمت سیاست و شورای شهر رفتند نیز کنایه زد. همچنین حسین ماهینی، کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران درمورد صحبت‌های کنعانی‌زادگان گفت: «حسین کنعانی‌زادگان را نباید جدی گرفت. عقل او مثل یک بچه 5ساله است. صحبت او اشتباه بود و نباید در چنین شرایطی از دارایی‌اش این‌چنین صحبت می‌کرد». رضا جباری، پیشکسوت فوتبال اما دیدگاه متفاوتی نسبت به این ماجرا دارد. جباری در کنار انتقاد از صحبت‌های حسین کنعانی‌زادگان، واکنش کشتی‌گیران در قبال فوتبالیست‌ها را اشتباه می‌داند: «امیرمحمد یزدانی عزیز شما باید از رئیس فدراسیون کشتی و مسئولین وزارت ورزش مطالبه کنید که چرا پاداش قهرمانی و مدال‌آوری‌های شما بسیار کمتر از چیزی است که شایستگی آن را دارید، نه اینکه به فوتبالیست‌ها حمله کنید. شما باید خوشحال باشید که فوتبالیستی از قشر پایین جامعه پیشرفت کرده و به مراحل بالا رسیده است».

بباز و جایزه صد میلیاردی بگیر| پاداش قهرمان المپیک کشتی با ذخیره تیم ملی فوتبال زمین تا آسمان فرق دارد!

عرف پرحاشیه
هر بار تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی صعود کرد، بازیکنان و اعضای کادر فنی، حواله خودرو دریافت کردند. هنگام صعود ایران به جام‌جهانی 98 فرانسه به بازیکنان تیم ملی، حواله ماشین داده شد. این اقدام بار دیگر در سال 2014 تکرار شد و علی کفاشیان و مهدی محمدنبی، رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی هم از این پاداش نجومی بهره بردند. بااین‌حال در هیچ دوره‌ای مثل دوره حاضر، اعطای مجوز وارد کردن خودرو با این حجم از واکنش منفی روبه‌رو نشده بود. باتوجه به روزهای ناآرام کشور و ایجاد فضای دوقطبی در جامعه، هر واکنش و رفتاری از سوی بازیکنان با واکنش منفی بخشی از جامعه همراه می‌شد. اعطای حواله واردات خودروهای لوکس برای صعود به جام‌جهانی 2022 به دوران ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم در فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. نکته جالب اینجاست که در ابتدا مخبر مخالف این ماجرا بوده که بزرگان تیم ملی به نماینده ابراهیم رئیسی در این جمع می‌گویند، در دوره‌های قبلی نیز حواله خودرو به بازیکنان داده شده و همین امر باعث شد تا دولت با اهدای حواله به بازیکنان موافقت کند.

بباز و جایزه صد میلیاردی بگیر| پاداش قهرمان المپیک کشتی با ذخیره تیم ملی فوتبال زمین تا آسمان فرق دارد!

ریخت و پاش به‌جز حواله
پاداش بازیکنان تیم ملی فوتبال اما فقط مربوط به حواله خودروی میلیاردی نیست. این بازیکنان، در مسابقات انتخابی جام‌جهانی، همچنین سه‌مسابقه‌ای که مقابل ولز، انگلیس و آمریکا بازی کردند نیز به فراخور نتایجی که کسب کردند، پاداش‌های عجیبی دریافت کرده بودند. اعضای تیم ملی بابت هر برد خارج از خانه در مقدماتی جام‌جهانی 5500 یورو و بابت برد داخل خانه 3500یورو دریافت کردند که این رقم‌ها به صورت کامل توسط رئیس فدراسیون وقت یعنی عزیزی‌خادم تسویه شد. ایران در آن برهه و در مرحله اول مقدماتی از سه‌بازی در منامه، سه‌برد به دست آورد و در مرحله دوم مقدماتی از 9بازی (تا زمان حضور عزیزی‌خادم در فدراسیون و تثبیت صعود به جام جهانی) صاحب 8برد و یک تساوی شد. یعنی بازیکنانی که در رسیدن ایران به جام‌جهانی نقش داشتند رقمی حدود 41هزار یورو نقد دریافت کردند. (تقریباً دومیلیارد تومان با نرخ فعلی ارز). سپس از طرف نهاد ریاست‌جمهوری طبق اعلام رسانه‌ها 600سکه به بازیکنان و کادرفنی داده شد که طبق گفته معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و مدیر رسانه‌ای تیم ملی، به هر یک از بازیکنان 10سکه رسید. (رقمی حدود 300میلیون تومان). البته در همین مورد سرنوشت تعدادی از سکه‌ها و اینکه دقیقاً به جز بازیکنان و کادرفنی چه افراد دیگری پاداش گرفتند، نامعلوم مانده است. بازیکنانی که همراه تیم به جام‌جهانی رفتند بابت برد مقابل ولز نیز 15000دلار پاداش گرفتند. (تقریباً 500میلیون تومان). البته اعضای هیئت‌رئیسه بابت همین برد برای خودشان پاداش 20هزار دلاری به اضافه 2000دلار پول توی جیبی تصویب کردند!
متناقض‌نما
در زبان فارسی در دوره دبیرستان (نظام قدیم) یکی از دروس در مورد «متناقض‌نما» بود. متناقض‌نما یا تناقض ظاهری، آوردن دو واژه یا دو معنی که به‌ظاهر متناقض و متضاد به‌نظر می‌رسند مانند؛ غم شیرین، جک جدی. حالا چنین اتفاقی برای تیم ملی فوتبال نیز رخ داده است. با نتایجی که تیم ملی ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش کسب کرد و با نتایج بسیار ضعیف با کسب رتبه بیست‌وششم، پاداشی میلیاردی دریافت کرده است. همچنین سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در جام‌جهانی 2022 نیز با شکست شش بر دو مقابل انگلیس رقم خورد. نتیجه مقابل آمریکا که دیداری حیثیتی بود نیز با شکست شاگردان کی‌روش همراه شد. همچنین حسین کنعانی‌زادگان در این ۳بازی فقط یک‌نیمه مقابل انگلستان به زمین رفته و بازی کرده است که در همان ۴۵دقیقه هم تیم ایران ۳گل خورده است. نکته عجیب اینکه برخلاف دوره‌های قبل، حتی بازیکنان ذخیره که نقش چندانی در جام‌جهانی نداشتند هم حواله‌های خودرو را مشابه بازیکنان فیکس دریافت کرده بودند؛ موضوعی که خود کنعانی‌زادگان آن را لو داد.

قیاس پاداش‌ها
اما برای اینکه مشخص شود کدام قشر حق دارد بد نیست پاداش هر دو ورزشکاران فوتبالی و کشتی‌گیر را مقایسه کنیم.  پاداش مدال‌های المپیک توکیو 2020 برای کشتی‌گیران، به‌ازای هر مدال طلا 2میلیارد تومان، مدال نقره یک‌میلیارد تومان و مدال برنز 800میلیون تومان بود. درحالی‌که فوتبالیست‌ها بابت برد خانگی و خارج از خانه مجموعاً نفری 36هزار یورو معادل 2میلیارد تومان دریافت می‌کردند. همچنین پاداش مدال طلای کشتی‌گیران در مسابقات جهانی 2023 نیز 500میلیون تومان به‌علاوه حقوق ماهانه 30میلیون تومانی تصویب شد اما پاداش صعود بازیکنان تیم ملی ایران به جام‌جهانی 2022 قطر به‌ازای هر نفر حواله خودرو لوکس مصوب شده بود. قیاس این آپشن‌ها نشان می‌دهد پاداشی که به فوتبالیست‌ها در قیاس با سایر ورزشکاران اهدا می‌شود، زمین تا آسمان است. 

 /هم میهن.
 
 

برچسب ها: تیم ملی فوتبال کشتی المپیک جایزه
ارسال نظر
آخرین اخبار